homepage

WONEN EN WERKEN IN EEN LEVENDIGE OMGEVING

line

Comfortzone

Notaris Rik Jacobs

 

1 november 2017

Mij is gevraagd me op deze plek te richten op de komende Zaanse Ondernemersdag. Dat doe je dan natuurlijk onverwijld, zeker als het verzoek komt van degene die je maandelijks een podium verleent. Dat noemen we netwerken, ik help jou, jij doet wat voor mij. Volstrekt normaal in de Zaanse ondernemersgemeenschap, zelfs zo vanzelfsprekend dat er af en toe weer even een wakkerschudmoment, meestal in de vorm van een feestje, moet plaatsvinden. 

Al is het alleen al om te zorgen dat de kringetjes niet teveel vernauwen en de prikkel van nieuwe inzichten en ideeën gevoeld wordt.

Tijdens de diepe inner-brainstorm en intensieve soul-search voor dit stukje, een column ontspruit niet zomaar, vroeg ik mij af of ik nu heel bewust naar dit soort bijeenkomsten ga. Of ik het "O, gezellig!"-niveau ontstijg en het geheel strategisch benader. Euh... nee...

Zodra de datum bekend is, zet ik deze in mijn agenda. De bijdrage betaal ik blij en het verheugen kan beginnen. "Wat leuk, spreek ik Pietje Puk weer eens en zou kabouter Plop er ook zijn?"

Terwijl dat verheugen eigenlijk meer in het kader zou moeten staan van: "Wat leuk. Kennis maken! Nieuwe contacten!" Negen van de tien keer heb ik niet eens visitekaartjes bij me...

Ter verdediging kan ik de lange historie van het notarisschap opvoeren. Eeuwenlang was de notaris een belangrijk lid van de gemeenschap, een notabele. Netwerken dienden zichzelf aan want iederéén wilde gekend worden door dit vooraanstaande lid van de burgerij. Die het zich vervolgens kon veroorloven om qua sociaal gedrag niet uit te blinken. Hoefde niet. De cliëntèle wist de ietwat wereldvreemde grijsaard tussen zijn stapels met wetboeken en papieren in het donkere doch chique pand toch wel te vinden. Reclame maken? Tot op de dag van vandaag vindt de beroepsgroep het niet 'comme il faut' om een advertentie te zetten die jouw kennis en kunde boven die van de vakbroeder situeert. Elke andere branche gebruikt voor de eigen producten of diensten standaard de overtreffende trap. Reclame maken is nu eenmaal bij het notariaat niet ingebakken.

Mij zul je dus niet snel met uitgestoken hand naar voren zien stappen op een onbekende. Sterker nog, als een goed geïnstrueerde jongen of meisje op zo'n manier contact legt, voel ik me nog ongemakkelijker dan zij. Na 'interessant programma, hè' en 'ik ben notaris. Ja, heel interessant werk' verlos ik deze jagers al snel uit hun lijden en koers ik meteen af op de bar. Alwaar ik gelukkig altijd weer bekenden tref. Waar we praten over de economie, politiek, het weer en het leven. Echter, zo'n ondernemersdag is natuurlijk bedoeld voor de verruiming van je blikveld en niet voor de bevestiging van gelijkgestemden.

Onder het tikken, realiseer ik mij dat ik nog een maand heb om een pitch te bedenken, waarmee ik in één volzin mijn positie binnen mijn beroep omschrijf. Waarna mijn gesprekspartner, diep onder de indruk, meteen zijn agenda pakt voor een afspraak.

Laat ik maar eens beginnen met visitekaartjes mee te nemen.